Nyhetsbrev 30/7 2010

Playground Racing

CARRERA CUP FALKENBERG – VI FALLER FRAMÅT!

MÅNGA PREMIÄRER BLIR DET den här säsongen. Första helgen i juli var det dags för Västkustloppet på Falkenberg, en bana vi aldrig kört på förut. Med minimerat team – bara Peter och Micke kunde åka – skippades storpackning med tält och hela paketet och vi hyrde istället in oss hos Westlife, största teamet i depån.

Helgen började med en testdag vilket ju var bra, då hade trögstartade Peter chans att lära sig banan ordentligt och komma upp i tempo. Jo tjenare. Självklart spöregnade det hela dagen, och medan Peter halkade omkring med tveksamma inställningar körde alla andra som om det gällde livet. Att Carrera Cup är ett hårt mästerskap visar sig definitivt på träningarna. Det går fullt redan från första varvet, och Peter som inte hunnit lära sig bilen än med allt strul som varit, har lite för lång startsträcka. Till Falkenberg hade dessutom det nya blippstaget (ring Peter så förklarar han vad det är) monterats för att underlätta växlingarna, ännu en ny sak att stoppa in i kunskapsbanken för den stackars chauffören.

För att göra en lång historia kortare kan första delen av helgen sammanfattas med ett ord: skräp. Regn och elände, dåliga varvtider och en larvig avåkning som slog sönder en kylare, vilket tog en massa dyrbar träningstid att fixa. Vi blev 15:e på kvalet till race 1 och när det sedan var dags för tävling hängde vare sig Playground-Porschen eller Peters skalle med, en 13:e plats blev det till slut och några poäng i mästerskapet iallafall.

Men sedan började det hända grejor, efter att ha kollat igenom dataloggning med hjälp av de snälla människorna på Westlife och bl a upptäckt att Peter bromsade för tidigt (!) i vissa kurvor samt mätt hjulinställningarna fanns helt plötsligt massor av förbättringsmöjligheter. Johan på Mtech gjorde storverk som vanligt och hjälpte oss att skruva till chassit, något som verkligen behövdes, bl a pekade vänster fram 16% fel! Dessutom hade Peter börjat få koll på växlingarna och när det så var dags för race 2 blixtrade det till och i starten passerades 4 konkurrenter i ett nafs. Peter kunde sedan köra en bra tävling och hålla samma tempo som resten av starfältet från sin 11:e plats. Mycket inspirerande! Tyvärr bromsade Peter på sig vid en omkörning, tappade frontspliten och slutade på 14:e plats när väl målflaggen fallit. Men helgen var ändå positiv, tidsdifferensen till ettan i race 2 var nu nere i 1,5 sekund vilket är klart möjligt att köra ikapp. Dessutom känner sig Jerven nu hemma i bilen och vi ser verkligen fram mot nästa tävling!

Ett litet moln har dock seglat upp på horisonten, Peter har ju en intressant bakgrund där många adrenalinstinna sporter avverkats, många på 2 hjul dessutom. Nu på ålderns höst börjar detta kännas, och vänster axel som senast skadades i en snöskoterkrasch i vintras krånglar nu rejält. Detta kände Peter av rejält under Falkenbergsracet med tappad ork i axel och arm som resultat, inte så bra när man skall styra racerbil i flera hundra kilometer i timmen. Operation har föreslagits av sjukvårdskunniga, men det skulle förmodligen innebära att resten av säsongen måste skippas, något som känns surt nu när farten har hittats.

Till slut: Stort tack till alla som hjälpte till och gjorde Västkustloppet till en bättre upplevelse mot slutet, framförallt: Playground-Micke, Westlife Racing, Johan på Mtech och Arne Jörgensen.

PLAYGROUND PARTNERS

———————–

———————–

CARRERA CUP, TRE TÄVLINGSHELGER KVAR.

SOM VÄNTAT BLEV det Halmstads stolthet Fredrik Larsson som tog hem båda racen på Falkenberg, dock leder Robin Rudholm fortfarande mästerskapet totalt och det lär bli hårt i avslutningen på säsongen.

Nu närmast, 13-14 augusti kör Carrera Cup på Gelleråsen i samband med Kanonloppet, sedan blir det Knutstorp 17-18 september och till slut final på Mantorp den 1-2 oktober, precis som vanligt.

Nästa år körs serien med 2011 års modell och enligt CC-organisationen har hela den svenska tilldelningen på 20 bilar redan bokats upp.

Kolla vad som händer framöver på Carreracupwebben, vår egen webbsida, Facebook, eller direkt på TV i Viasat Motor.

EN SPÄNNANDE HÖST!

DET ÄR MYCKET NU, och mer blir det. Med en hel bil i garaget för en gångs skull och hela teamet satt på hårdträning med gemensamma löpträningspass runt Södermalm varje onsdag kan det bara bli bättre i resten av årets tävlingar. Närmast följer en PSCR-tävling (förra racet på Gelleråsen i början av juli, som dessutom var NM, vann vi!) 7-8 augusti på Kinnekulle. Efter det alltså de tre resterande Carrera Cup-racen och som avslutning på säsongen drar vi till den internationella Porsche Cup-finalen på Hockenheim. Vi har dessutom börjat fundera över nästa år, då PSCR-serien blir skandinavisk. Startfälten i PSCR är redan nu imponerande och med 20 nya bilar nästa år i Carrera Cup fylls förmodligen PSCR på med mer konkurrenskraftigt material. Vi får se vad som händer…

KARTARNA GÅR VARMA.

SENAST PÅ JÄRFÄLLA körde Peter och Johan träning, hårt och fort som vanligt. Vi hade också med oss Carrera Cup-kompisen Arne Jörgensen som trots att det var första gången i en KZ2 visade sig vara riktigt snabb. Årets stora utmaning är annars Johans start i en av Sveriges största karttävlingar, Göteborgs Stora Pris, den 10-12 september.

Som vanligt kvarstår erbjudandet till intresserade nyhetsbrevsläsare att boka en provkörning av våra små monsterkartar. Hör av dig till oss så bokar vi in en test på kartbanorna i Järfälla eller Södertälje, båda runt en halvtimmes bilavstånd från Stockholms City. Kostnaden för ca 4 pass på 10 minuter, med mekhjälp och körcoach ligger på ca 3.000:- kr per person.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda