Nyhetsbrev 16/6 2010

Playground Racing

ÄNTLIGEN PREMIÄR!

TILL SLUT FICK PLAYGROUND RACING premiäråka i Carrera Cup. Och det på den absolut svåraste banan under hela tävlingssäsongen, och förstås en vi aldrig kört på förut. Men det gick bra!

Efter träning och kval var Peter inte helt missnöjd, 12:a efter några piruetter och en rolig fight med Prinsen, dessutom utan en skråma på bilen. Målet att ligga inom topp 10 känns inte långt borta, avståndet till de 6 första är klart inom räckhåll. Herr Jerv tyckte som helhet att Göteborgsbanan var extremt kul att köra, lite som att åka inomhuskart med sportbil.

Racedags. Tyvärr får Peter lite strul med kopplingen och tappar 4 placeringar direkt, han stretar dock på medan det snurras här och där, vilket ger några platser tillbaka. I täten drar Fredrik Larsson och Robin Rudholm iväg med den duktige junioren Oscar Palm på 3:e plats. Vid första varvningen får Peter lite hjärnsläpp och koncentrerar sig på att inte vara ivägen för täten istället för att titta på banan, och direkt biter avbärarräckena ifrån. Lite färgskrap och småbucklor på fram- och bakskärm blir resultatet men inget som inverkar på farten. En 12:e plats vid målgång efter 24 svettiga varv känns godkänt och hela teamet tyckte det var en lyckad premiär.

Andra racet börjar med att polesitter Larsson inte kommer till start efter att en drivaxel packat ihop på uppvärmningsvarvet, vilket ger Robin Rudholm en enkel resa till mål, förutom några varv då pacecar var ute och fältet trycktes ihop. Tyvärr blev vårt eget race kort, redan efter några varv tändes oljetryckslampan, och Peter rullade direkt in i depån för att inte ställa till fler haverier.

I dagens läge vet vi inte riktigt vad som hänt, motor och växellåda ligger i småbitar för tillfället för inspektion. Men vi skall göra allt för att komma igen till nästa Carrera-race på Falkenberg den 9-10 juli. Problemen gör dock att vi får ställa in den planerade resan till Finland och en tävling i Nordic Supercar.

NYA SPONSORER

VI ÄR STOLTA över att kunna presentera två nya samarbetspartners, welcome to the Playground:

BILCITYGRUPPEN är en kedja med beg bil-anläggningar runtom i storstockholm. Här hittar man nyare begagnade bilar till bra priser. Bilcity erbjuder dessutom frikostiga garantier och fixar förmånlig finansiering av bilköpet.

LÅSMÄSTARN har funnits i Kristinehamn i Värmland sedan det startades 1994 av Tomas Wolffersdorff. Idag är Låsmästarn ett modernt säkerhetsföretag med 3 anställda, man är också auktoriserat låsföretag och ASSA säkerhetscenter.

———————–

PLAYGROUND PARTNERS

———————–

CARRERA CUP, TÄTT I TOPPEN

INFÖR FALKENBERGSRACET är ställningen öppen i mästerskapet, mycket pga Fredrik Larssons drivaxelhaveri inför andra hetat i Göteborg. Men eftersom nämnde äggfarmare har snabba Falkenberg som hemmabana är det väl inte vidare djärvt att utnämnna honom till storfavorit. Kolla vad som händer framöver på Carreracupwebben, vår egen webbsida, Facebook, eller direkt på TV i Viasat Motor.

TUREN HAR VÄNT!

TROTS BLANDAT RESULTAT i själva racet tar vi ändå Göteborg City Race som bevis för att vi börjar få lite flyt. Vi vann nämligen Michelin Awards, som lottas ut varje tävlingshelg mellan förarna i startfältet. Den här gången drogs startnummer 28 vilket betyder att vi fick ett set sprillans nya racingdäck från Michelin. Tackar, det var mycket välkommet!

Kul att denna nyhet dessutom nådde motorpressen, dvs Bilsport.

VÅR KARTSÄSONG FORTSÄTTER, KOM OCH PROVA!

RICKARD ÄR PÅ G! Trots att Peter gjorde sitt bästa för att störa med diverse påkörningar och fula tricks var Rickard riktigt het sista träningsomgången på Järfälla. Nu börjar det gå riktigt fort, och för varje gång blir fajterna hårdare och skojigare!

Inget vidare fort gick det för presschefen dock, som vid samma tillfälle för första gången fick testa Playgrounds KZ2-kart. Den spetsiga effekten i 125cc-motorn, ovanan vid den hysteriska accelerationen och den fysiska upplevelsen gjorde ett outplånligt intryck. Några reflektioner: Efter ca ett halvt pass – 5 minuter – hade andningen i princip slutat fungera, fruktansvärt jobbigt!. Den stora frågan var också hur man skulle hinna med att gå igenom den 6-växlade växellådan när varje raka tog max en sekund. Och förstås blev det några pinsamma snurrningar. Kort sagt: Jobbigt som f-n, med rejäl träningsvärk efteråt, men också så fantastiskt kul! En upplevelse som bara måste rekommenderas!

Hör av dig till oss så ordnar vi en test på kartbanorna i Järfälla eller Södertälje, båda runt en halvtimmes bilavstånd från Stockholms City. Kostnaden för ca 4 pass på 10 minuter, med mekhjälp och körcoach ligger på ca 3.000:- kr per person.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda