Kvalet i fokus när Porsche Carrera Cup intar Solvalla

Det blir ett heat i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Solvalla på lördag.
Men två ”race” i tävlingen!
På den korta och trånga banan blir nämligen startpositionerna av oerhört stor betydelse. Bli inte förvånad om fredagen bjuder på säsongens häftigaste kval.

2-3 september avgörs säsongen näst sista deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Skådeplatsen är Solvalla, den mäktiga travanläggningen i Stockholm som för femte året i rad byggs om och blir racer- och rallycrossbana för några dagar.

För det skandinaviska Porsche-mästerskapet blir det fjärde starten på Solvalla. Av de fem race som hittills avgjorts på banan har fyra vunnits från pole position.
– Solvalla är den tävling i kalendern där kvalet och startpositionen i racet är allra viktigast. Det beror givetvis på att banan är så svår att köra om på. Det går nästan inte om den framför är relativt snabb och kör rätt spår, säger Johan Kristoffersson, trefaldig mästare och Porsche-kung på Solvalla.
Kristoffersson, som tävlar i STCC i år men som kör rallycross-VM för Volkswagen i Frankrike kommande helg, har fyra segrar på fem starter i Porsche Carrera Cup Scandinavia i Stockholm. Tre har han vunnit från pole position.

För att undvika värmeproblem med bilarna kör Porsche Carrera Cup bara ett heat på Solvalla i år. Upplägget var det samma i fjol då Porsche-racet blev det bästa på hela säsongen, ja rent av det bästa i hela STCC under 2015.
Johan Kristoffersson stod i pole, en position han försäkrat sig om på det absolut sista varvet i kvalet. Kvalvinsten i den näst sista deltävlingen var Kristofferssons första under säsongen. Märkligt kan tyckas med tanke på att han vann samtliga tävlingsheat, men också mycket passande såklart med tanke på svårigheterna att köra om på Solvalla.
Från första startruta tog Johan planenligt ledningen, men konkurrenterna hakade på och avlöste varandra i sin strävan att ta sig om värmlänningen och spräcka hans segersvit.
– Problemet var att jag aldrig fick upp temperaturen i mina däck. När jag vid ett tillfälle i racet fick en liten lucka och kunde bygga lite temp så blev det en varvning och så var de andra ikapp igen.
Johan var inte långsam, men heller inte snabbast på banan, och bakom turades segersugna konkurrenter om att försöka stressa Kristoffersson till ett misstag. En hel del knuffar bakifrån blev det också.
– De använde mig som broms, konstaterar Kristoffersson, som inför en exstatisk publik kunde hålla undan och vinna ett av mästerskapets mest minnesvärda race någonsin.
– Det var rått. För mig personligen var det inte det häftigaste racet i karriären, men för publiken måste det ha varit underhållande, konstaterar Kristoffersson.

Vem som erövrar pole position i år och får samma utgångsläge som Johan Kristoffersson hade 2015 återstår att se. Heta kandidater saknas inte i ett kval som, precis son när Porsche kör dubbla race, kommer att avgöras i två omgångar. Q1 bestämmer startpositionerna från plats 9 och neråt. I Q2 gör de åtta snabbaste upp om startplatserna 1-8.
Hittills i år är det mästerskapets toppduo Fredrik Larsson, bennys och Philip Morin, Cirkus Karlsson Racing, som kvalat bäst. Sett till samtliga kval har de tre förstaplatser var. De skuggas av Robin Hansson, Fragus BR Motorsport med två kvalsegrar och Jocke Mangs, bennys, som har en. Någon tionde kvalvinnare finns inte eftersom Q2 i Falkenberg ställdes in.

Både Philip Morin och Fredrik Larsson visade redan i fjol att de trivs på Solvalla. Den unge norrlänningen tog sin första pallplats i Porsche Carrera Cup Scandinavia genom att till slut bli tvåa i det häftiga och publikfriande racet. Fredrik Larsson, som körde STCC 2015, vann det andra heatet. Han gjorde det från tredje startposition.
– Startar du i pole position är möjligheterna till seger mycket goda, men det går att köra om på Solvalla – även om det är svårt. I STCC har det varit några riktiga rövarheat med många positionsbyten, men i Porsche verkar det som man haft det svårare. Vad det beror på vet jag inte, säger Larsson, som ser fram emot tävlingen i Stockholm.
– Jag har ju vunnit där, säger han med ett skratt och tillägger:
– Jag tycker det är en aktiv och kul bana för att vara så långsam.

I Karlskoga tog Philip Morin in på Larsson i tabelltoppen. Inför lördagens race skiljer det bara 15 poäng mellan de båda.
– Bra för spänningen, ler och tillägger:
– Men det är väl också det enda positiva.
Larsson vet att han är konkurrenskraftig, men trots tre kvalsegrar hittills är han inte riktigt nöjd med det momentet i tävlingarna.
– Jag har inte riktigt fått ut det jag velat och på Solvalla lär inte bli enklare. För att få till det där gäller det verkligen att vara fri från trafik när däcken är rätt. I Q1 gäller det bara att ta sig vidare, det är sedan det gäller, säger han.

Det är inte bara fighten om förstaplatsen i mästerskapet som tätnade i Karlskoga. Bakom Larsson och Morin är det grymt jämnt. Eller vad sägs om 135 poäng för tredjeplacerade Robin Hansson, 133 för Jocke Mangs och 132 för Henric Skoog. Grymt!

Sveriges Television livesänder från tävlingarna på Solvalla. SVT1 sänder direkt kl 12.15-16.40 och STCC visas även på SVT Play.
På söndag 4 september summeras dessutom tävlingen i STCC Magasin i SVT1 kl 17.00.

Porsche Carrera Cup-historik Solvalla
2012

Race 1: 1) Philip Forsman (från pole position)
Race 2: 1) Johan Kristoffersson (från startruta åtta)

2013
Race 1: 1) Johan Kristoffersson (från pole position)
Race 2: 1) Johan Kristoffersson (från pole position)

2014
Tävlingen på Solvalla ingick inte i Porsche Carrera Cup Scandinavia

2015
Race: 1) Johan Kristoffersson (från pole position).

Tidsschema Porsche Carrera Cup Scandinavia, Solvalla 2-3 september
Fredag 2 september.

Kl 12.45: Test 1
Kl 14.50: Test 2
Kl 16.55: Kval Q1
Kl 17.17: Kval, Q2

Lördag 3 september
Kl 15.20: Race

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda