Teamchef Marcus Fasth skriver själv om PFI Racings lyckade start i Porsche Supercup på Spa

Helgen som gick tävlade en trio förare från Porsche Carrera Cup Scandinavia i Porsche Mobil1 Supercup på Spa i Belgien.
Ledda av teamchefen Marcus Fasth hade PFI Racing med två av sina förare, Henric Skoog och Kenneth Pantzar. Här berättar Fasth om teamets förberedelser inför tävlingen och det lyckade genomförandet.
– Vi uppfyllde våra mål genom ett gediget arbete och engagemang av alla i vårt team, konstaterar han bland annat sedan Skoog kört in på 13:e plats och Pantzar blivit nummer 24.

”Min syn på att vara teamchef och ledare är att jag vill att både förare och personal i alla lägen skall känna sig trygga och bekväma i situationen och dessutom känna sig delaktiga och att deras insats är viktig för vår gemensamma prestation. Det är som varje lagbyggnation i ett fotbolls- eller ishockeylag, skillnaden då är att allas insats syns på spelplanen men i racingen sker lagarbetet lite mer i skymundan, föraren exponeras mer.

Jag vill att den som kör i vårt team får fokusera på att köra, de som mekar skall fokusera på att meka och jag skall vara den länk som ser till att
både förare & mekaniker får de förberedelser, instruktioner, analyser, taktisk information på banan med mera för att vi skall kunna prestera tillsammans.
Basen i vårt arbete är tävlingsfokus men alltid med ett skratt och leende tillsammans.

När vi bestämde oss för att gå med i Porsche Carrera Cup Scandinavia var en av våra målsättningar att åka till Spa och Supercupen för att lära av Porsches högsta serie och se hur vi står oss i den internationella konkurrensen där vi under föregående år tävlade i Clio Cup Central Europe.
Vi ville också, för alla de bra team som finns i Carrera Cup Scandinavia, visa att vår serie håller hög klass genom att göra en bra prestation som gästteam
både på och vid sidan av banan – vara värdiga representanter för Porsche-racingen i Skandinavien.

Planeringen började direkt efter vi köpt vår Porsche och därmed planerades en testdag redan under våren. Vi var ju då varken ingenjörsmässigt eller
förarmässigt i den fas att vi skulle kunna ha detta test som måttstock mot våra konkurrenter då det var första dagen som Henric satt i bilen och hade
”Roll out på banan”, men det gav oss värdefull data och Henric en känsla för banan i en Porsche 991 Cup.

Under våren hade jag tät dialog med Supercupens organisation och följde allt som hände i serien både regelmässigt och ute på banan. Jag studerade
alla resultat från tester, träningar och kval samt kollade på alla race ett flertal gånger för att se mönster i förarnas körning och nivån på racingen.

Efter avslutat race på Falkenberg fick teamet reda på vår ”gameplan” för Supercupens genomförande och vad vi som team måste förbereda för en lyckad start. Alla fick ta del av det regelverk som finns kring Supercupen som är en spegling av Carrera Cup Scandinavia.
Personligen läser jag alltid reglementet minst tre gånger innan en tävling – långt innan race för att se vad vi måste göra som team i form av utrustning,
en gång någon vecka innan avfärd för att se om vi gjort allt och en gång på flyget ut i Europa som en sista kontroll och uppdatering.

Innan vi lämnade Sverige var bilarna färdiga i Supercup-specifikation, vi hade arbetat med vår infrastruktur och uppdaterat trailer, byggt om däckvagnar med mera för att till exempel kunna få med mycket utrustning på de långa transporterna mellan depå och F1 pitlane på Spa.

När man är på plats skiljer sig en Supercupstart lite från Sverige. Allt är i större skala men ändå väldigt strukturerat. Supercuporganisationen
har tre trailers, första trailern för organisationen där Porsches koordinator, serviceansvarige och racedirector har sina arbetsplatser samt mötesrum.
Den andra trailern är för tekniska kontroller, precis som vi har i Sverige, och den tredje för reservdelar.

En Porsche Supercup-village byggs upp under varje deltävling där navet är den Porsche-lounge där både team och gäster möts och äter frukost, lunch och middag och där man på TV-skärmar kan se tidigare race i Supercupen och följa träningar och kval från de olika klasserna under en F1-helg.
En mycket trevlig mötesplats för alla kopplade till serien och allt ingår i startavgiften för teamet.

Under helgen har man först teamchefsmöte, något som jag saknar i Sverige. Under teamchefsmötet diskuteras synpunkter från föregående race,
information för kommande race, speciell info för tävlingshelgen och man går igenom den information som kommer ges på förarmötet för att det mötet ska bli en tydlig genomgång hur man uppför sig på banan.
Porsche har en egen race director som med stor tydlighet går igenom vad som kommer hända på tävlingen och har också ett extra förarmöte för gästförare där han mer i detalj går igenom vad man bör tänka på.
Race director har också kommunikation med alla tävlande ute på banan under tester, kval och tävling genom radiosystem som monteras i alla bilar.

Själva tävlandet sker genom ett 45 minuters träningspass, 30 minuters kval och 30 minuters race.

För oss som team hade vi satt följande mål:
• Att vara värdiga representanter för Porsche Carrera Cup Scandinavia både på och vid sidan av banan.
• Att Kenneth skulle kvala inom de 107 procent och få uppleva en av de mest klassiska tävlingarna.
• Att Henric med kyla och strategisk körning skulle ta sig i mål på den över halvan av startfältet, topp 15.

PFI Racing uppfyllde dessa mål genom ett gediget arbete och engagemang av alla i vårt team. Vår ambition är att fortsätta tävlandet utomlands under årets säsong och att köra full serie i Porsche Supercup eller Porsche
Carerra Cup Tyskland 2017. Vi hoppas kunna fortsätta vår resa tillsammans med våra trogna samarbetspartners och förhoppningsvis några nya som vill
vara del av PFI-familjen och ta del av utmaningar vi gör tillsammans.”

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda