Imponerande insats av PFI Racing i Dubai

20:e ekipage totalt och sexa i klassen. PFI Racing svarade för en imponerande insats i Dubai 24-timmars.
– Otroligt bra jobbat av hela gänget. Inte minst mekanikerna. De förtjänar verkligen beröm för sitt jobb, säger Kenneth Pantzar vars förarkollega i Porsche Carrera Cup, dansken Mikkel O Pedersen fick nöja sig med 14:e plats med sitt tyska team.

Med den enda 997:an i Porsche-klassen svarade PFI Racing för en lika stark som imponerande prestation på Dubai Autodrome. Patrik och Henric Skoog, Kenneth Pantzar, Erik Behrens och Gustav Bard var kvintetten som under det dygnslånga loppet arbetade sig uppåt i fältet och som med Patrik bakom ratten tog målflagg som 20:e bil.
– 24-timmarsloppet i Dubai var en enorm upplevelse och betydligt tuffare än jag hade väntat mig. Både fysiskt och psykiskt, säger Kenneth Pantzar, 2015 års mästare i Porsche Approved Cup, som hade svårt att hålla tillbaka tårarna när Skoog flaggades i mål klockan elva lördag morgon svensk tid.

PFI Racings insats i Dubai gjorde intryck på många.
– Bland annat har vi blivit väldigt uppmärksammade på Facebook, men vi har också fått enorm respons för vår insats från bland annat våra samarbetspartners. De pratar redan om Le Mans 24-timmars, berättar Pantzar från hotellrummet i Dubai och tillägger:
– Kanske lite för tidigt att tänka på det just nu. Man är rätt slut i kroppen efter de här 24 timmarna då man levt under en ganska tuff press och inte fått speciellt mycket sömn. Men visst, jag kan mycket väl tänka mig att göra det här igen.

Pantzar körde två nattpass och ett i dagsljus lördag morgon.
– Jag fick ungefär tio varv i mörker på torsdagens träning och ytterligare två under kod 60 (gulflagg och hastighetsbegränsning) direkt i början på min första stint. Det fungerade som bra uppvärmning och jag hittade ganska snabbt in i körningen.

Med fötterna på bordet och med en välförtjänt öl i handen berättar han sedan med stor entusiasm om värmen och den höga luftfuktigheten, Patrik Skoogs starka kvalinsats, mekanikernas jobb bakom kulisserna, det enorma ljudet när hundra bilar gav sig iväg i starten och hur det var att komma ikapp och köra om långsammare bilar samtidigt som startfältets snabbaste ekipage kom ikapp bakifrån och ville om.

Mikkel O Pedersen, som med kort varsel fick hoppa in i tyska MRS GT-Racing, svarade också för en stark insats. Dessvärre råkade teamets Porsche 911 GT3 Cup (991) ut för tekniska problem och tvingades bryta efter 18 timmar. Därav den något blyga placeringen.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda