Pallplatser för Porschepar i Swedish GT-premiären

Porsche dominerade i startlistan när premiären i Swedish GT avgjordes med STCC i Anderstorp. Resultatmässiga framgångar blev det också. Patrik Skoog/Gustav Bard slutade på andra plats i lördagens race, en prestation som ”Snickar-Matte” Karlsson och Edward Sandström kopierade dagen därpå.
I söndagens race vann dessutom Håkan Ricknäs GT4-klassen.

Säsongspremiären i Swedish GT hade lockat 18 ekipage till Anderstorp Raceway.
Fem förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia deltog och tre av dem valde att dela bil. Ingvar Mattsson hade kallat in Jimmy Johansson, Thomas Karlsson delade sin 991 GT3 Cup med Ola Nilsson och i XL-Racings Porsche turades ”Snickar-Matte” Karlsson och årets segrare i Nürburgring 24-timmars, Edward Sandström, om bakom ratten.
Norrmannen Peter Høst Hansen och Fredrik Behring, som också deltar i Carrera Cup i år, körde både kval och det 50 minuter långa racet själv i egen bil båda dagarna.

I kvalet till lördagens tävling, där PRO-förarna skötte spakandet, var Ola Nilsson snabbast. Med ett års erfarenhet av nya Porsche 991 GT3 Cup såg han till att erövra pole position i eftermiddagens race.
I ett struligt lopp med flera bärgningar och mycket säkerhetsbil på banan fick inga förare med direkt koppling till Carrera Cup kliva upp på pallen. Bästa Porscheinsats svarade i stället Patrik Skoog/Gustav Bard, PFI Racing, för genom att bli tvåa bakom Lamborgini-duon Daniel Haglöf/Poker Wallenberg.

Söndag kvalade ekipagens amatörförare – det heter ju Pro-Am – och där slog Matte Karlsson till med snabbaste tid. Håkan Ricknäs, som vann GT4 senare på eftermiddagen, var tvåa i sin Porsche och för en fin fjärde kvaltid svarade Thomas Karlsson.
– Att jobba med en duktig förare som Ola Nilsson betyder mycket. Han ger mig hela tiden värdefulla tips om hur jag ska agera i bilen och på banan, säger Karlsson, som i likhet med de flesta andra inledde racet på regndäck.
Matte Karlsson chansade med slicks, vilket skulle visa sig vara ett bra val. Åtminstone långt in i racet.
– Det var otroligt halt innan man fick upp tempen i däcken, konstaterade Karlsson och tillade med ett stort leende:
– Men roligt.
Vid förarbytet hade banan torkat upp så pass mycket att Karlssons och Sandströms huvudkonkurrenter valde att byta till slicks. Det kostade dem två minuter extra i depån. XL-Racings Porsche med nummer 14 behövde bara stanna inne en minut för att skifta förare.

Segern var inom räckhåll när en konkurrent kanade av banan och säkerhetsbil kallades ut. Där försvann Sandströms hela försprång och på slitna slicks, mot nya för jagande konkurrenter, fick han problem.
– Men hade det inte varit för säkerhetsbilen hade vi vunnit lätt, sa Edward som emellertid bara behövde släppa PWR Racing Teams Lamborginin
förbi sig. Ola Nilsson försökte också ta sig om, men Sandström gjorde sig bred, körde defensivt och till slut snurrade Nilsson och tappade placeringar.
Samarbetet mellan Matte Karlsson och Edward Sandström kan få en fortsättning.
– Men om det blir i Porsche eller Audi vet jag inte? skojar Karlsson och syftar givetvis på att Sandström är anställd fabriksförare hos Audi.
Det var inte långt ifrån att Karlsson/Sandström fick sällskap av ett annat Porschepar på prispallen. Skoog/Bard låg nämligen trea på det sista varvet när de blev passerade av en Ferrari 458 Challenge EVO med Matteo Babalus bakom ratten.

Resultat.
Heat 1
Heat 2

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda