Dubbla pallplatser för Öhman i stjärnglansen från F1

Hallå där, Magnus Öhman, nyss hemkommen från Bahrain där du i helgen avslutade Porsche GT3 Cup Challenge Middle East med två andraplatser i racen och en tredjeplats totalt i bronsklassen.

• Nöjd?
– Ja, absolut. Det har blivit mer fart och mer fight på banan så det har varit riktigt roliga race på slutet. Det känns bra, riktigt bra.
– Hela grejen har varit rolig, framförallt har jag uppskattat att köra på helt nya banor. Det är det som varit den största skillnaden. Dessutom har mästerskapet varit otroligt trevligt och bra arrangerat.

• Under tävlingen på Bahrain International Circuit var ni supportklass till Formel 1. Hur upplevde du det?
– Det var ett häftigt jippo att få vara med om och delta i. På fredag kväll var vi inbjudna på en barbecue tillsammans med Formel 1-teamen så vi såg både Rosberg, Hamilton, Button och Alonso med flera. Den ende vi egentligen missade var Marcus Ericsson. Han satt i ett set up-möte nästan hela kvällen.
– Formel 1-bilarnas närvaro på banan märkets på det viset att det var halare. Deras gummi påverkar banan negativt. Det var halt, mycket halt.

• Du har tidigare deltagit i Le Mans 24-timmars. Var det här jämförbart?
– Le Mans är historiskt, har en fantastisk motorsportkultur och 300.000 åskådare på läktarna. Sett till arrangemanget är Bahrain är ett barn i jämförelse. Det är inte motorsportkultur eller anrikt på samma sätt, men Formel 1 är alltid Formel 1 så det har varit superhäftigt att tävla på samma bana och komma F1 så nära under en helg.

• F1-racet gick på kvällen. Ni tävlade under dagtid, i den värsta hettan. Hur jobbigt var det för dig – och för bilen?
– Formel 1 körde mellan klockan sex och åtta på kvällen. Vi körde mellan halv fyra och fyra, när det var som varmast. När vi körde var det 54 grader i asfalten och 70 grader i bilen. Klart det påverkar allt, inte minst oss som kör. Jag hade förberett mig väl när det gäller att förse kroppen med vätska och tycker att det gick rätt så bra, men helt klart var det här de tuffaste värmeförhållanden jag någonsin tävlat i.

• Värmen till trots kom du hem med en rejäl förkylning. Bra luftkonditionering på hotellet?
– Ja, men den brukar jag alltid stänga av och det gjorde jag den här gången också. Men det var som sagt extremt varmt och från 70 grader i bilen klev man i stort sett rakt in i VIP-loungen och käkade för att bli klar till nästa pass. Så här i efterhand inser jag att det var helt vansinnigt. Det blir sådana jädra temperaturskillnader i kroppen och jag blev riktigt, riktigt dålig. Som tur var hann jag köra färdigt innan förkylningen bröt ut.

• Din medverkan i Middle East-mästerskapet syftade bland annat till att skaffa erfarenhet av nya 991 GT3 Cup inför Carrera Cup Scandinavia, som startar 8-9 maj. Vilka är de största lärdomar du dragit?
– Den ena biten är att få körerfarenhet av bilen, hitta gränser och komma underfund med hur bilen fungerar. Det jag lärt mig mer exakt är bromsteknik, att lära mig att bromsa bilen. Du bromsar på ett helt annat sätt än vad du gör i 997:an. Det här har vi jobbat på och det sitter rätt så bra.

• Kan det bli Porsche GT3 Cup Challenge Middle East för Magnus Öhman även vintern 2015/2016?
– Ja, absolut. Det är redan klart.

• Vad väntar härnäst i förberedelserna inför säsongspremiären här hemma?
– På lördag ska vi vara igång igen, då är det test på Mantorp Park.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda