Magnus Öhman på pallen igen

Det blev en ny pallplats för Magnus Öhman när Porsche GT3 Cup Challenge Middle East nyligen gästade Dubai Autodrome.
Nu återstår bara en deltävling i mästerskapet innan Öhman tar sikte mot 2015 års säsong i Carrera Cup Scandinavia.

Femma i det första heatet, trea i det andra. Det blev Magnus Öhmans facit i bronsklassen i den nästa sista deltävlingen i GT3 Cup Challenge ME.
– Placeringen i heat ett är jag inte nöjd med, men tredjeplatsen i det andra var bra. Efter ett mindre lyckat kval körde jag om flera bilar redan i starten och genomförde ett bra race. Av de förare som kör hela mästerskapet hade jag samtliga bakom mig. Framför var bara två gästförare, berättar Öhman.
Inför den avslutande deltävlingen, som avgörs i Bahrain 18-19 april, är Öhman trea i bronsklassen. Toppar tabellen gör tysken Wolfgang Triller före holländaren Rob Frijns. Öhman ser fram emot finalen av flera skäl. Ett är att årets fjärde deltävling i Formel 1 avgörs i Bahrain samma helg.

När Öhman sätter punkt för vintersäsongens satsning kommer han att ha närmare 450 mils erfarenhet av nya Porsche 991 GT3 Cup. Det hoppas han givetvis ska visa sig i resultatlistorna i den skandinaviska serien, som inleds i Skövde 8-9 maj.
– Ja, jag hoppas ju det (skratt). Det vore för jäkligt om man kom sist, men det tror jag inte. Jag har gjort den här satsningen för att bli snabbare och hoppas på att jag får vara med och slåss lite, säger Öhman, som emellertid har stor respekt för konkurrenterna och bland annat nämner fjolårets mästare Oscar Palm och silvermannen Lars-Bertil Rantzow.
– Min förhoppning är att jag närmat mig deras varvtider och att det blir tajtare, men jag tror säkert att det blir en jakt som innebär att jag ser bakänden på deras bilar oftare än de ser baken på min.

När vi ber Öhman jämföra nya 991 mot 997 reserverar han sig lite med tanke på att han bara har en säsongs erfarenhet av den sistnämnda.
– Den största skillnaden är att 991:an är lättare att köra till en viss gräns, men den är svår att krama ur det sista ur. Den berättar inte lika mycket för dig som chaufför som 997:an gjorde. 997:an är mer exakt, 991:an är mjukare och lite lömsk. När det släpper så kommer hela bilen och ärligt talat så snurrade jag tre gånger på träningen i Dubai när jag skulle testa lite gränser.
– Men bromsarna är mycket bättre och bilen går att köra fortare, det är uppenbart. Den känns som ett bättre bygge, som en modern bil, men den är som sagt lite annorlunda att köra.

Det råder ingen som helst tvekan om att tävlingarna i Porsche GT3 Cup Challenge Middle East gjort Öhman till en bättre förare.
– Jag har utvecklat min aggressivitet. Jag vågar sticka in nosen lite här och där, fightas tillbaka på banan. Det är en grej som jag saknat.
Öhman har åkt mycket långlopp och där har han valt att ligga lite lågt för att inte riskera att köra på någon konkurrent eller krascha bilen.
– En ryggmärgsgrej som jag håller på att jobba bort. I mellanöstern har jag haft ett antal riktigt bra och roliga fighter.
Kval är en annan detalj Öhman blivit mycket bättre på under vintern.
– Dessutom har jag höjt farten, blivit säkrare på bromspunkter och kurvhastighet. Erfarenheten har inneburit att jag förbättrat det mesta, vilket i sin tur innebär att man vågar utmana.

Utmana tänker han göra i Carrera Cup Scandinavia också. I fjol blev han femma – allt enligt målsättningen. Nu höjer han ribban något.
– I år skulle jag vilja vara med i topp tre, men jag vet ju inte riktigt vilka som kommer att köra mästerskapet ännu.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda