Team FOILEX Carrera Cup-debuterar i finalen – ett ungt team med en annorlunda historia

Anders Johansson är teamägaren, företagaren och Porsche-föraren som debuterade i GT3 Cup Challenge så sent som i början av årets säsong. Med blandade resultat har teamet tagit sig igenom första säsongen – men i Challenge-finalen på Mantorp Park förra helgen stod teamet för en närmast suverän uppkörning i andra racet, efter att raceingenjören Ola Gruvesäter fått ta över ratten. Efter det beslutade man att ställa upp i Carrera Cup-finalen på Mantorp Park om drygt en vecka i samma prestigelösa anda – det vill säga med Ola vid ratten.

Anders Johansson berättar hur historien om Team FOILEX startade:

– Det började egentligen med att jag köpte min första Porsche år 2011 och började köra på bana med Porsche Club Sverige. Efter ett tag fick jag se den nya fina 991:an, så förra våren köpte jag en sådan. Jag var intresserad och kände att jag måste åka upp och kolla vad grabbarna som körde Porsche Sports Cup och GT3 Cup Challenge höll på med. Där träffade jag Carl-Olov Carlsson, som kört både i Porsche Sports Cup och Carrera Cup. Det var en ytterst trevlig kille som lotsade mig in i racingen, samtidigt som jag kunde hjälpa honom genom mitt företag. På den vägen är det, han hjälpte mig igång med tävlandet så i våras gjorde jag min racepremiär i GT3 Cup Challenge på Mantorp.

Flera gånger under vårt samtal understryker Anders hjälpen han fått från Carl-Olov – men även från PFI Racing med Patrik Skoog samt Ola Nilsson, förra årets Carrera Cup-tvåa som i år kör tyska Carrera Cup och som varit ett viktigt stöd i det nyfödda teamets första steg inom racingen. Deras hjälp har gett insikter åt Anders som förare samt teamets mekaniker – nästan allt meckande gör teamet nämligen själva – och raceingenjören Ola Gruvesäter:

– Ola Gruvesäter är en fantastisk kille som jobbar på Volvo. Han kan det mesta om bromsar, chassisetuper, datalogger, däck osv. Han har kört mängder med olika banor runt om i Europa och är även med och kör i ett långloppsteam på Volvo. Ola öser beröm över Porschen som tävlingsbil och blev uppriktigt själaglad när jag berättat att jag köpt en sådan bil. Sedan har vi gjort resan ihop, han har lärt sig Porschen och han har lärt mig att köra racingbil kan man säga, fortsätter Anders med en närmast lyrisk ton.

Ju längre samtalet med Anders varar, desto mer förstår man hur prestigelös inställning han har till Team FOILEX och hur uppriktigt glad han blir för hela teamet när saker fungerar. I ett brev till sina samarbetspartners använder han rubriken ”Delad gläde – dubbel glädje” och det är också denna glada och prestigelösa inställning som tar teamet ända till finalen:

– Vi är naturligtvis underdogs, som kommer med begränsad erfarenhet till en cup med många riktigt vassa förare. Mitt mål när säsongen startade var att jag skulle köra Carrera Cup-finalen. Lite tekniska problem i mitten av säsongen gjorde att vi missade några race, så jag känner att min erfarenhet är alldeles för liten. Men Ola som fick chansen att köra Race 2 på Mantorp förra helgen gjorde en fantastisk insats och han har varit en tålmodig coach hela säsongen, som fått mig att bli trygg i körningen. Det är självklart, han är den bästa föraren av oss, och då ska han köra teamets bil i Carrera Cup-finalen. Så får det bli, Ola Gruvesäter kör Team FOILEX Carrera Cup-debut i vår bil. Vi kommer som sagt vara underdogs, men det är det vi vill… Som team ser vi verkligen fram emot den här debuten, fortsätter Anders. 

Som konkret målsättning nämner Anders segern i Porsche Approved, som tidigare kallades kategori B och körs med Porschar av något äldre specifikation, samt möjligheten att vinna den prestigefyllda utmärkelsen Michelin Award. Facit får vi om drygt en vecka då målflaggan hängs ut på Mantorp – och med den glädje, glöd och kompetens som finns i teamet är det svårt att tvivla på teamets chanser.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda