Porsche 991 GT3 Cup – provkörning av framtidens vinnarbil i Carrera Cup Scandinavia

Vi har sett den i Porsche Supercup och tyska Carrera Cup bland annat – men efter lång väntan är den nu äntligen i Skandinavien, Porsche 991 GT3 Cup. Porsches nya värstingbil är från nästa år den officiella bilen i Carrera Cup Scandinavia, även om dagens cupbilar kommer att kunna fortsätta köras i serien. Redan nu bjuder dock Porsche in hugade racerförare till provkörning om några veckor.

Raine Wermelin, märkeschef på Porsche Sverige, skriver såhär i en inbjudan till de team som kör årets upplaga av Carrera Cup Scandinavia:

“Bäste Racer,

Vi närmar oss slutet på racingsäsongen 2014. Med bara några veckor kvar till finalen på Mantorp planerar vi samtidigt inför kommande säsong, där vi tillsammans med Porsche Motorsport jobbar vidare inför Porsche Carrera Cup Scandinavia 2015.

Som en del i de förberedelserna har vi nu glädjen att inbjuda Dig till en exklusiv provkörning av den Porsche 911 GT3 Cup (991) som kommer att introduceras nästa säsong. […]“

Bland nyheterna hos modellen finns en 3.8-litersmotor som nu producerar 460 hk vid 7500 varv/minut. Via en nyutvecklad 6-växlad låda, förbättrade bromsar, modellens omtalade paddelväxel och massor med andra nyheter får man nu ännu mer racerbil än tidigare och ett mästerverk av tysk ingenjörskonst. Rösterna från de mästerskap där 991:an redan används är lyriska och Ola Nilsson, som kom tvåa i Carrera Cup Scandinavia förra året och i år kört modellen i tyska Carrera Cup, är inte sen att stämma in i hyllningskören:

– Spontant kan man väl säga att man känner igen sig när man kört en 997:a. Det är fortfarande en Porsche cupbil det handlar om, men sen är det helt klart ett jättesteg framåt bilmässigt. Ska man ta några punkter så har man betydligt bättre bromsförmåga, vilket jag också tycker är den största punkten performancemässigt. Sen är det ju annan spårvidd, vilket gör att bilen klivit ett snäpp uppåt i kurvhastighet, särskilt i snabba svängar. Förarmiljön är ny med ny stol, ny instrumentering och inte minst systemet med paddelväxel. Det är dessutom en väldigt intressant ny leverantör av dataloggingsystem, så som förare har du en hel del ny information i bilen att lära dig ta hand om. Det är en riktig uppdatering och bilen är extremt rejäl och välbyggd. Porsche har gjort allt rätt och tagit ett precis lagom stort kliv framåt, inte för mycket så att det blir för stora skillnader, men ändå många och riktigt bra nyheter. Det är en perfekt avvägd uppdatering av en bil. Sen måste jag ju bara få tillägga att den är sjukt snygg också, en fröjd för ögat, säger Ola entuastiastiskt.

 

Mer information

Är du och ditt team också intresserade av att provköra Porsche 911 GT3 Cup (991)? Kontakta motorsport@porsche.se för mer information om testet som körs den 18 september.

Klicka här för att ladda ner en broschyr (på engelska) om Porsche 991 GT3 Cup.

 

Filmer, Porsche 911 GT3 Cup (991)

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda