Ordet som sammanfattar förmiddagens Carrera Cup-test: “Halt”

Det var en enig skara förare som summerade Carrera Cup-testet vid lunchtid på fredagen, ett test som toppades av veteranen Lars-Bertil Rantzow endast fem hundradelar före Oscar Palm som följdes av Alx Danielsson. Banan visade sig vara mycket hal efter morgonens dimma och samtliga förare tycks ha haft problem att få till sin körning.

Här kommer några av kommenterarena efter testet:

Lars-Bertil Rantzow:

– Det var halt och svårt allting. Jag hade svårt in i kurvorna, svårt ut ur dem och inte minst svårt med bromspunkterna. Överallt var det svårkört med olika fäste och halt – men det måste ändå gå att köra bättre. Nu var jag iallafall snabbast på testet och det var bra så långt. Mitt mål i helgen är att få till två schyssta race, säkra andraplatsen i mästerskapet och ta med mig en hel bil hem!

Oscar Palm:

– Det kändes inte alls bra idag. Jag hade enorma vibrationer i ratten. Förhoppningsvis var det bara fälgarna eller hjulen, men bilen var väldigt, väldigt orolig och det var svårt att hålla en lugn körstil samtidigt som banan var väldigt hal. Nu blir det lite skruvande innan kvalet så hoppas jag att det går bättre då.

Tony Rickardsson:

– Det är jättekul att vara tillbaks och även om jag inte kört på länge så känns det faktiskt ungefär som förut. Däremot fick jag inte till det som jag hoppats, bilen var på tok för understyrd. Men det ska vi försöka fixa till nu, det känns okej ändå så länge jag kan vara med där uppe i toppen och stöka.

Mats “Snickar-Matte” Karlsson:

– Fy fan, måste jag säga. Det var nå fruktansvärt halt, inte sådär roligt halt som det kan vara ibland utan bara obehagligt. I övrigt tycker jag att vi har ordning på grejerna. Sen var det ju ett tag sen man satt i Porschen och man vill få komma in i det lite. Tyvärr blir det svårt att få till inställningarna på ett så kort pass när förhållandena visar sig vara så svåra. Hade man haft ett testpass till hade man gått ut med andra inställningar och säkert hade alla kunnat förbättra sina tider en hel del då. Men hallå, det är finalfest, solen skiner och det kommer att bli en grym helg!

Magnus Öhman:

– Det är riktigt halt därute. Vi kör ju på tider 1.3s långsammare än förra veckan när vi var här och testade, men det tycks vara samma för alla. Annars har det funkat bra tycker jag, jag är före Conradzon och det är viktigt om man ser till mästerskapet. Det är väldigt positiva toner i depån, vi har ett stort startfält och alla tycks se fram emot både finalen och nästa år i cupen.

Geir Svendsen:

– Jag miste hjulet, rätt vad det var på ena rakan började det skaka och hela hjulet visade sig vara löst så jag fick avbryta träningen. Men det ska vi få ordning på nu, vi vet vad felet är och med tanke på att vi hade dåliga däck så känns det suveränt ändå. Jag är tillbaka till kvalet!

Kenneth Pantzar:

– Morr, det var så fruktansvärt bakhalt! Jag gillade ju inställningen jag körde med i Finland men nu gick vi medvetet ut och testade en annan, men det var inte alls trevligt. Det var väldigt halt ut ur kurvorna. Vi kommer gå tillbaka till de gamla inställningarna nu. Känslan inför helgen i övrigt är dock verkligen på topp, det kommer bli riktigt trevligt. Vi ska göra det bästa av saken!

Peter Höst Hansen:

– Det var fint, inga problem och jag tycker att allt fungerar. Jag tycker Mantorp är en av de allra bästa banorna. Den är tekniskt svår och kräver mycket av mig som förare. Målet i helgen blir att komma i topp 10!

Eftermiddagens kval skulle gått av stapeln kl. 15:30 i eftermiddag men med en timmes förskjutning i tidsschemat efter morgonens dimma så blir ny tid för testet kl. 16:30-16:50.

För fullständiga resultat från morgonens test, klicka här.
För varvtider, klicka här.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda