Öppen fight till sista metern i Carrera Cup Scandinavia efter att Rantzow vunnit helgens första race

Lars-Bertil Rantzow tog starten och bevakade sin ledning till mål på Mantorp Park när Carrera Cup-finalens första race av två kördes på lördagsförmiddagen. Bakom honom tog sig mästerskapsledaren Oscar Palm in på andraplatsen medan speedwaylegendaren Tony Rickardsson tog tredjeplatsen i sin comeback till motorsporten.

De två kombattanterna om mästerskapssegern, Palm och Rantzow, skiljs nu åt med 23 poäng till Oscar Palms favör. Det innebär att Lars-Bertil Rantzow måste vinna även andra racet och Oscar Palm får ta som mest niondeplatsen, d.v.s. 2 mästerskapspoäng, för att Rantzow skall ligga före Palm i tabellen – något som gör att mästerskapet är vidöppet och pressar Palm att inte göra några misstag därute i eftermiddag.

Det var en minst sagt nöjd Lars-Bertil Rantzow som klev ur bilen efter målgång:

– Visst, mästerskapet är ju vid liv! Det är kul, jag har bra fart och känner att jag kan hålla ledningen trots att jag blir jagad av Oscar Palm, Tony Rickardsson och Alx Danielsson. Jag körde relativt hårt i toppen men utan att göra några misstag, sen på slutet kunde jag backa av en liten, liten aning varven före målgång. Bilen är helt fantastisk och jag måste verkligen tacka teamet som ger mig möjligheten att köra såhär, jublade Rantzow.

Mästerskapsledaren Palm var desto mer missnöjd:

– Jag gjorde en sån stor miss på ett ställe där ute, jag bromsade på mig och fick inte i tvåan. Men annars var bilen bra, möjligen något understyrd. Jag gjorde en start som väl varken var bra eller dålig, jag valde att köra lite säkert för att inte riskera en tjuvstart och då kom Tony på innern så det var lika bra att släppa honom istället för att riskera något. Mästerskapet lever och nu ska jag ta det i eftermiddag, klargjorde Palm direkt efter målgång.

Den comebackande och folkkäre dalmasen Rickardsson var jublande glad efter att äntligen ha fått sitta i en racerbil igen – något han inte gjort på flera år innan helgens tävlingar:

– Det var ett jättekul race rakt igenom! Jag fick en bra start men sen tryckte Oscar på bakifrån och jag kände att han var snabbare än mig. Man vill inte ta risken att knuffa av en mästerskapsledare så jag släppte såklart förbi honom. Sedan körde vi på och med 5-6 varv kvar råkade jag bromsa på mig och få en rejäl bromsplatta, så då kom Alx ikapp lite bakom mig men jag lyckades säkra tredjeplatsen. I eftermiddag är det nytt race och nya möjligheter!

Förutom den absoluta toppstriden utspelas även en intressant fight om fjärdeplatsen – en strid som kommit att stå mellan Anders Conradzon och Magnus Öhman. Inför racet hade Conradzon 14 poängs ledning över Öhman – en ledning som dock krympt efter att Öhman gjort ett riktigt bra första race:

– Det gick riktigt bra, Conradzon är ju efter mig i racet! Nu åker alla på begagnade däck i eftermiddag så det kanske blir lite annorlunda men jag ska göra allt jag kan för att ta ikapp Conradzons ledning i mästerskapet. I det här racet var jag närmare Matte [Karlsson, vår anm.] än någonsin i tiderna så jag känner verkligen att jag har farten med mig ute på banan.

Den jagade – Anders Conradzon – hade inte riktigt lika bra fart som Öhman men tycks ändå förhoppningsfull kring möjligheterna att hålla Öhman bakom sig i eftermiddag – trots att han startar fyra platser bakom Öhman:

– Jag fick en fantastiskt bra start och låg bakom Magnus på sjundeplatsen. Men sen kom både Geir Svendsen och Johan Westergård bakom och var riktigt snabba, så i slutändan måste jag ändå säga att jag är nöjd att ha kunnat hålla niondeplatsen. Bilen var betydligt bättre nu än igår, så visst kommer jag hålla Öhman bakom mig i mästerskapet – absolut!

Porsche Approved – klassen för något äldre bilar – vanns av Carrera Cup-debutanten Ola Gruvesäter som kör för Team Foilex. Det är teamets första Carrera Cup-tävling och även Olas andra race någonsin för teamet – som normalt har Anders Johansson som chaufför medan Ola bär rollen som raceingenjör. Gruvesäter var strålande glad efter att ha hämtat teamets första Carrera Cup-buckla på prispallen efter racet:

– Ja, vad ska man säga? Det är andra gången jag sitter i bilen och på träningen igår var inställningarna fruktansvärda. Vi ställde om allt inför kvalet så bilen blev mycket, mycket bättre – men då gjorde jag ett uselt kval istället och var mycket besviken. Jag visste dock att jag hade en bra bil till idag, så jag kände tidigt att jag körde snabbare än Robin Sundqvist och kunde köra om honom varpå jag sedan kunde ligga och bevaka positionen. Han var ikapp någon gång men vi körde schysst och det känns fantastiskt att kunna segra i debuten såhär! Ett stort tack till Anders som ger mig den här chansen, vi har ett fantastiskt team där alla bidrar och har roligt och Anders är verkligen goaste gubben i Göteborg, skriv det, jublade Gruvesäter.

Helgens andra tillika säsongens absolut sista och avgörande race i Carrera Cup Scandinavia går av stapeln i eftermiddag kl. 14:15. Då ska det avgöras om Palm vinner bucklan, om Conradzon lyckas hålla fjärdeplatsen och inte minst får publiken se hur jokrarna Tony Rickardsson och Alx Danielsson lyckas lägga sig i diskussionen om topplaceringarna.

Resultat

För resultat från race 1, klicka här.
För varvtider från race 1, klicka här.

För att se aktuell mästerskapstabell, klicka här.

Startordning, race 2
Klicka här för startgrid i race 2.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda