Från Le Mans till Falkenberg för Magnus Öhman

Tre veckor efter 24-timmarsloppet 24 Heures du Mans, där Carrera Cup-aktuelle Magnus Öhman körde sin Porsche 991 GT3 Cup till en hedrande 32:a plats, är det snart dags för Öhman att återvända till lite mer hemmabetonade marker och Carrera Cup Scandinavia på Falkenberg. Vi har tagit ett snack med Öhman om intrycken från äventyret i Frankrike…

För de flesta racingförare blir det aldrig mer än en dröm, att köra på klassiska Circuit de la Sarthe i samband med det klassiska 24 Heures du Mans. När Porsche i år gjorde storstilad comeback i huvudloppet körde dock Carrera Cup Frankrike och Storbritannien ett Carrera Cup-race i direkt anslutning som en supportklass, bara timmar innan det stora 24-timmarsloppet startade. Som tävlande i Carrera Cup Scandinavia fick en förare en unik chans att delta – och det blev Magnus Öhman, för närvarande femma i mästerskapstabellen i Carrera Cup.

Det har gått några veckor. Hur ser du på Le Mans-veckan i lite perspektiv?

– Det var ett galet häftigt event, helt otroligt stort med all publik och 263.000 personer på läktaren. Upplevelsen var sjuk och samtidigt var det såklart en enorm körupplevelse, det är en snabb bana och man går på varvtalsstoppet. Man fattar vad Porschen är byggd för på riktigt, det är en otroligt häftig grej att ha gjort och man tror nästan inte det är sant!

Förutom en fantastisk upplevelse och ett antal nya mil på nacken, hur tror du att du som tävlingsförare har stärkts av körningen på Circuit de la Sarthe?

– Det är en otroligt svår fråga att svara på, men det är ju väldigt hög fart hela tiden och väldigt få ställen där det går långsamt. Man fokuserar mer och få en känsla i kroppen av farten. På första varvet kändes det ju som att det gick jättefort, men sedan blir man van farten och på slutet känns det inte så snabbt längre – då fokuserar man på andra saker. Förhoppningsvis kan jag ta med mig sådana erfarenheter!

Till helgen stundar Carrera Cup-loppet i Falkenberg istället. Då blir det 1843 meter bana istället för 13,6 km. Hur ser du på den omställningen?

– Ja, hela banan i Falkenberg är ju kortare än första sektorn på Le Mans, så det är såklart enorm skillnad. Men det ska bli riktigt roligt, förhoppningsvis kan jag ju ta med mig lite fart dit. Sist jag åkte där var ett antal år sedan, innan de byggde om chikanen, så man får nog nästan säga att jag inte varit där förut. Vi får se hur det går, men det blir säkert bra…

Du ligger femma i mästerskapstabellen och har bara fyra poäng upp till tredjeplatsen. Vad är dina ambitioner på Falkenberg och hur går tankarna kring mästerskapet?

– Jag har sagt till mig själv att topp fem den här säsongen är helt okej, och det vill jag vara i Falkenberg också. Det är första säsongen jag gör det här på riktigt, men det är klart… Jag vet ju också att jag är nära tredjeplatsen, men det är en bit kvar dit. Jag måste få några bra placeringar och ta hem lite poäng, så jag får försöka överraska de andra lite. Om jag har lite tur med mig borde det gå!

Carrera Cup Scandinavia går av stapeln på Falkenbergs Motorbana i samband med Västkustloppet nästa helg, den 11-12 juli. Arrangemanget pågår dock även söndagen 13 juni med fler tävlingsklasser. Passa på att uppleva racen och folkfesten på plats. För mer information, se www.stcc.se.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda