Magnus Öhman till klassiska Le Mans 24h: Kör Carrera Cup Le Mans Support Race 2014

Nästa helg körs det traditionella racingloppet Le Mans 24h på Circuit de la Sarthe utanför Le Mans i Frankrike – ett lopp där Porsche historiskt rönt stora framgångar och har rekord i antal segrar. I år gör Porsche Motorsport storstilad comeback på banan med projektet Porsche LMP1 och bilen Porsche 919 Hybrid. I samband med tävlingen körs ett supportrace med förare från de olika Carrera Cup-mästerskapen runt om i världen. En av dessa förare är Magnus Öhman – vår svensk på Le Mans.

Porsches guldklädda Le Mans-historik började med Porsche 917 som gav märket dess första Le Mans 24h-seger år 1970. Sedan dess har den tyska ingenjörskonsten skördat inte mindre än 16 segrar – att jämföra med de 12 segrar som närmaste konkurrent har – i det klassiska loppet, vilket gör märket till relativt ohotad innehavare av segerrekordet. Efter ett antal år av andra motorsportengagemang gör Porsche sin comeback till Le Mans år 2014 med projektet Porsche LMP1 under parollen “Mission 2014. Our Return. Coming Home”.

Le Mans 24h – upplagt som en hel vecka fylld av racingglädje, entusiasm, gummirök och motorljud – har ett antal supportklasser och i samband med årets race körs Carrera Cup Le Mans Support Race 2014 som arrangeras av de brittiska och franska Carrera Cup-mästerskapen. Förutom mästerskapens inhemska förare så har förare från de övriga Carrera Cup-mästerskapen runt om i världen har bjudits in att delta i tävlingen för att få köra på den klassiska banan, mäta sig på en internationell måttstock och inte minst uppleva magin i det klassiska 24-timmarsloppet. Från Carrera Cup Scandinavia blir det Magnus Öhman som ska representera den skandinaviska stoltheten. Magnus, som så sent som på Ring Knutstorp stod på Carrera Cup Scandinavias prispall, kommer till den franska banan med stöd av erfarna och rutinerade Mtech och har förberett sig minutiöst:

– Jag har varit nere och kört 991:a en gång på Hockenheim och en gång på Lausitzring för att träna. På Lausitzring gick det riktigt bra och där hade jag med mig Jim Pla och Elia Erhart, som kör tyska Carrera Cup, för att coacha mig. Sedan körde jag simulator på Le Mans förra veckan, vilket var andra gången jag var nere och körde. Det kändes också bra, tiderna förbättrades stadigt. Hur mycket av simulatorn man sedan kan överföra till verkligheten vet man ju inte, det brukar ta bort lite av udden, så vi får se hur det blir. Men jag har iallafall tränat mycket i såväl mörker som ljus för att toppa sinnena och jag känner mig väl förberedd, säger Magnus över telefon från Tyskland.

Raceveckan börjar då Magnus och teamet anländer till Le Mans på tisdag kväll. Då stundar besiktning på onsdag förmiddag följt av en första fri träning kl. 20:30 på onsdagskvällen. På torsdagen körs sedan kval vilket följs av en helledig dag på fredagen då förarna kan ladda inför racet på lördagen. Racet körs kl. 11:15-12:00 lokal tid vilket gör det till den sista supportklassen som körs, precis innan de avslutande förberedelserna för starten i det klassiska 24-timmarsloppet börjar. Totalt blir det 160 minuters körtid för Öhman och känslan av att få vara del – mitt i händelsernas centrum – av något så klassiskt som Le Mans 24h är naturligtvis något som kan få vilken förare som helst att darra. Magnus Öhman berättar:

– Att få komma dit med denna typen av publik och arrangemang kan bara beskrivas som en enorm känsla. Jag har ju kört både på Spa och på Nürburgring tidigare men detta kommer såklart vara ännu större. Det ska bli superhäftigt, jublar Öhman.

Motståndet som Öhman kommer att ställas inför blir naturligtvis tämligen slagkraftigt, med förare från flera av de stora cuperna runtom i världen. Exakt vad som är att vänta är dock svårt att veta innan bilarna rullar ut på banan:

– Jag vet faktiskt väldigt lite om motståndet. Vad jag förstått så finns det fler bilar och starkare motstånd i den franska cupen jämfört med den brittiska och jag tror att det är ganska mycket kategori B-förare. Att lyckas komma topp 10 bland dem vore naturligtvis roligt, men oavsett hur det ser ut så vill jag naturligtvis få en hyfsad placering – vad det nu innebär… Men i ärlighetens namn är det viktigaste att åka ner, köra och uppleva Le Mans 24h nära och i depån. Det ska bli hur häftigt som helst, säger en entusiastisk Magnus Öhman, vår svensk på Le Mans.

Vi kommer att återkomma under veckan med uppdateringar kring Magnus Öhmans framfart på Le Mans på www.carreracup.se, vår Facebook-sida (www.facebook.com/carreracup) och på Twitter @carrera_cup.

Läs även mer på:

24h Le Mans – Officiell webbsida
Porsche – Mission 2014. Our Return. Coming Home.
Mtech Workshops Facebooksida

 

Bilderna till denna artikel, foto: Micke Fransson/Teambild och Porsche.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda