Gaggenau och Porsche fördjupar samarbetet kring Carrera Cup Scandinavia

Inför förra säsongen inledde Porsche Sverige och Gaggenau, en av världens mest välrenommerade tillverkare av hushållsprodukter, ett samarbete bland annat kring Carrera Cup Scandinavia i syfte att lära av varandra och ytterligare stärka sina respektive varumärken. Få är väl de Carrera Cup-fans som missat logotypen i bilarnas framrutor, och inför 2014 års säsong utökas alltså samarbetet.

Gaggenau och Porsche tillhör båda en mycket exklusiv skara varumärken av yttersta premiumklass och tilltalar därför i många avseenden samma kundgrupp. Porsches anseende inom såväl design som ingenjörskonst är oomtvistat, något som även gäller för Gaggenau. Design “Made in Germany” och högkvalitativ, tysk ingenjörskonst är några av märkets kännetecken. Stefan Davidsson är chef för Gaggenau i Norden:

– Det är med stor spänning och förväntan jag ser på samarbetet med Porsche Sverige och Carrera Cup. Vi är två väl etablerade tyska varumärken från helt olika marknader som gör ett samarbete för att söka den gemensamma nämnaren, vår konsument. Vi hoppas att detta samarbete ska ge oss nya infallsvinklar och nya möjligheter att komma närmare våra nuvarande konsumenter och självfallet även nya. Vi knyter också kontakter med de olika Porsche Center i Sverige för att kunna genomföra fler aktiviteter tillsammans med våra lokala återförsäljare. För oss är det samtidigt spännande att synas och verka på en helt ny spelplan för oss, det är verkligen att gå utanför den där berömda boxen och hitta nya vägar till framgång.

Med anor mer än 330 år tillbaka har Gaggenau en lång historia av hyllade produkter och för Porsche är glädjen stor att få jobba med det anrika märket. Gaggenaus verksamhet vilar på teknisk innovation, tydligt designspråk och hög funktionalitet – faktorer som vilken Porsche-älskare som helst känner igen som nyckelord för Porsches framgångar. Per Andersson, Carrera Cup Manager, berättar om sin syn på samarbetet:

– Vi är fantastiskt glada att fortsätta samarbetet med Gaggenau, som vi nu försöker ta till en ny nivå i Carrera Cup-sammanhang. Utvecklingen sker bland annat i vår exklusiva hospitality. Det faller sig helt naturligt i och med de extremt höga krav vi har på faciliteterna för våra gäster, vilket matchar perfekt med Gaggenaus omisskännliga expertis samt kvalitetstänk inom just det området. Faktiskt så finns i Tyskland en mätning av varumärkens exklusivitet, och där ligger både Porsche och Gaggenau på absoluta topplatser. Gaggenau blir alltså en näst intill självklar samarbetspartner för oss, säger Per Andersson med entusiasm i rösten.

Säsongspremiären i Carrera Cup Scandinavia 2014 går av stapeln på Ring Knutstorp den 9-10 maj.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda