Svendsen slår ur underläge

Det är inte bara Roar Lindland som är norsk i Carrera – GT Cup. Vid sidan av sin landsmans framgångar står Geir Svendsen – GT Cups kanske tappraste förare i mästerskapets minsta team.
– Jag gillar att vara underdog. Vi kämpar oss upp för att minska avståndet till toppen som enda mål, säger Svendsen.

Premiären i Karlskoga gav en tiondeplats med en kvaltid drygt 2,6 sekunder bakom täten. Senast i Falkenberg blev det sjätteplats och kvaltiden till täten hade kapats med en hel sekund – precis enligt plan.
– Jag fokuserar inte på några pallplatser. Jag har realistiska mål och det är att hela tiden minsta avståndet till toppen. Och det har jag redan börjat med, säger Svendsen och fortsätter berättar om det lilla team de är.
– Det är min son och jag själv som sköter bilen. Vi är ett litet team med små resurser, men för varje gång vi är på banan ökar professionaliteten. Mycket detaljer ska falla på plats, men hela tiden kommer framstegen. Kanske inte rent placeringsmässigt, men desto mer rent tidsmässigt.

Säsongen är den första för Geir Svendsen som med bil tidigare bara kört två banrace i Norge med en Porsche 996. I år gäller det därför att se, lära och framför allt vara med. Målet inför nästa år är att köra hela säsongen, men först vill han stå på startlinjen i säsongens kvarvarande race.
– Nu kör vi resten av säsongen och lägger grunden för nästa år. Jag har alltid varit fascinerad av Davids kamp mot Goliat, för visst gillar jag att vara underdog.

Geir erkänner dock att det krävs mycket hjälp på vägen, även för en underdog. Roar Lindland har blivit som en mentor och kommer med både tips och idéer.
– Roar må vara yngre än mig, men är snäll och delar med sig av sin kunskap. Jag är otroligt glad för den hjälp jag får från både honom och Tobbe. Det värdesätter jag mycket, fortsätter Geir.

Tävlingarna i Sverige innebär dock långa resor för Geir, men som ändå ser tävlandet i Sverige som ett måste.
– Det här är de bästa förarna finns och för att utvecklas själv måste man ställas inför en utmaning. Visst hade jag kunnat tävla i Norge, och kanske till och med placerat mig ganska bra, men det hade ju inte utvecklat mig själv som förare. Man lär sig betydligt mer genom att ligga bakom och kämpa än framför och stänga, avslutar Geir.

Carrera – GT Cups första tävling efter sommaruppehållet körs på lördag, 18/8, på Karlskoga Motorstadion tillsammans med TTA – Elitserien i Racing. Biljetter kan köpas på www.ticnet.se

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda