Skoog och Karlsson nöjda med Supercup-debuten

I samband med helgens Formel 1-tävlingar på tyska Hockeheim debuterade de svenska Carrera – GT Cup-förarna Patrik Skoog och ”Snickar-Matte” Karlsson i Porsche Supercup. Duon slutade på sjuttonde respektive artonde plats, av 27 startande, i ett av världens tuffaste märkesmästerskap.

På läktarna satt 80 000 åskådare som alla såg Patrik Skoog och ”Snickar-Matte” Karlsson tampas mot världens främsta Porsche-förare när mästerskapet på hemmaplan firade 20-årsjubileum på tyska Hockenheimring.
– Ett otroligt arrangemang från första sekund och en obeskrivlig känsla att få uppleva allt från nära håll. Visst hade vi kunnat önska oss bättre placeringar men bana, rutiner och körkänsla var helt nytt, så visst är jag nöjd, säger Skoog som körde upp sig hela nio placeringar under det halvtimmeslånga racet.

Karlsson hade inledningsvis problem att hitta balansen i bilen på den under fredagen och lördagen regnvåta banan, mycket på grund av de nya keramiska bromsarna och det lättare avgassystemet.
– Med regndäcken på hittade jag inte balansen och det blev en lång inkörningsperiod. Gäller att hitta bromsbalans i de nya bromsarna, men när banan snabbt torkade upp under kvalets sista minuter chansade vi och bytte till slicks. Otroligt halt första varven, men fick sen artonde bästa varvtid, av tjugosju, säger Matte.

Att de behövde byta både avgassystem och bromsar inför tävlingen visste både Skoog och Karlsson, men vid besiktningen inför fredagens träningskörning visade det sig att en koppling på bränsleledningen också var tvungen att bytas, men då behövde hela motorn och växellådan lyftas ur.
– Det som skulle bli en lugn kväll för mekanikerna blev några riktiga ödestimmar, allt på grund av en bränslekoppling som på våra bilar, enligt 2011 års specifikation, var i plast men som nu skulle vara i metall. Det blev en tvär start, men det löste sig det också, säger Skoog.

Tvärt emot Karlsson lyckades Skoog snabbt hitta balansen i bilen med regndäcken på. En bra bit in i kvalet med flera toppförare på banan hade han tredje bästa varvtid, men när banan hastigt torkade snabbare än väntat stod han plötsligt som näst sista bil.
– Vi vaggades in i en liten falsk trygghet när det gick så bra i det våta, när det sen torkade upp var det för sent att byta till slicks. Det var väl jag och åtta andra förare som behöll regndäcken och alla föll i resultatlistan. Jag från trettonde till tjugosjätte placering på några minuter, fortsätter Skoog.

De två första kurvorna efter startskottet blev otroligt stökiga med många sammanstötningar och skadade bilar, men både Karlsson och Skoog klarade sig med hela bilar. Redan första varvet hade Skoog avancerat tio placeringar, men Karlsson fick dessvärre bilen skadad i en sammanstötning under andra varvet.
– Åkte ihop hjul mot hjul på väg in i Mercedes-kurvan och något blev snett. Fick ha ratten tio i resten av racet, men att bryta fanns inte på kartan. Väl här ville jag ta mig i mål, säger Karlsson som slutade på artonde plats, en plats bakom Patrik Skoog, något han under omständigheterna var nöjd med.
– Jag fick nog karriärens sämsta start, men som tur i oturen fick jag en bra uppsikt över de stökiga första kurvorna och kunde klara mig helskinnad genom racet. Tog flera placeringar och fick upp farten, men desto längre det gick i racet desto mer tyckte jag att bromspedalen mattades. Det satte sig i huvudet och det blev lite av safe-mode de sista varven. Tappade några placeringar, men huvudsaken var att jag tog i mig i mål. Hade några härliga fighter och sjuttonde placering är hyfsat bra ändå, säger Skoog.

Med facit i hand är duon mycket nöjda och kan bara konstatera att det skiljer mycket från rutinerna på de svenska banorna, bland annat är radiokommunikation mellan förare och team inte tillåtet.
– Jättespännande att ha varit där, men första gången där har man jämt att göra bara för att bara lära sig alla nya rutiner. Nu kan vi det, och nu vill man ju allra helst köra igen, säger Skoog samtidigt som Karlsson håller med;
– På det stora hela är jag supernöjd, synd med smällen på bilen bara. Hade det inte varit för den hade jag nog stått i starten på nästa Supercup-tävling i Ungern nästa helg, men säsongen är ju inte slut än.

Patrik Skoog ska kommande helg köra 24-timmars på Spa i en Audi R8, men varken han eller Matte stänger några dörrar för ytterligare Supercup-tävlingar i år.
– Nu har vi ju lärt oss hur det fungerar, vore skoj att få köra på riktigt, säger båda lyriskt.

Viasat Motors Facebook-sida ligger flera filmer från helgen, spana in dem här!

Porsche Supercup Hockenheim – Topp 10
1 René Rast 14 varv
2 Michael Ammermüller +0:01.538
3 Kévin Estre +0:04.402
4 Robert Lukas +0:05.518
5 Nicki Thiim +0:05.940
6 Patryk Szczerbinski +0:08.134
7 Philipp Eng +0:12.234
8 Michael Christensen +0:18.850
9 Philipp Frommenwiler +0:20.040
10 Nick Heidfeld +0:20.474

17 Patrik Skoog +0:35.080
18 Matte Karlsson +0:47.644

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda