Lindland, Jonsson & Skoog topp tre i GT Cup-kval

Varvtiderna i Carrera – GT Cup-kvalet blev helt enligt rådande mästerskapsställning. Norrmannen och Flash Engineering-föraren Roar Lindland i topp, tätt följd av Erik Jonsson på andraplats och Patrik Skoog på tredje. Om de lyckas rubba på ställningen i racet återstår att se, men klart är att alla siktar på seger.

Roar fortsätter att hålla ställningarna högt och försvarar sin plats som mästerskapsledare. Han avslutade gårdagen med att vara snabbast under testen, precis som han inledde lördagen med att lägga beslag på pole position.
– Det gick fint, trots ett svårkört kval med dels mycket trafik och dels fortfarande fuktig bana. Vi fick 1-2 varv som det gick att ladda på riktigt, och även om det inte var helt optimalt räckte det. Känns bra och lovande inför de 40 väntande varven i racet, säger Roar.

Erik Jonsson vittnade även han om ett svårkört kval, men var ändå nöjd med varvtiden som gav honom start från andra ruta.
– Jättebra, det var bitvis lite blött och hade vi haft en annan strategi hade vi kanske varit ett snäpp upp, men jag är jättenöjd. Har lärt mig otroligt mycket bara sedan Göteborg och hela teamet har kommit in i bilen. Allt går vår väg just nu, det klaffar fint, säger Jonsson glatt.

Skoog som satte sjätte varvtid under gårdagens test lovade då att plocka fram ett ess ur rockärmen inför kvalet, något han nästan lyckades med.
– Det fastnade lite i armen, nu fick vi bara ut jokern, men visst, placeringsmässigt är jag nöjd, kanske lite långt efter rent tidsmässigt, men det filar vi på till racet, säger Skoog.

Johan Löfqvist, överlägsen mästerskapsledare i kategori två-klassen tog sin klass snabbaste varvtid, åtta totalt.
– Roligt att knäppa några nyare bilar, och även klassens nytillskott Peter Granstrand som trots allt är en internationell meriterad förare, säger Löfqvist glatt.

Längst natt för alla förare blev det för Matte Karlsson som fick sin bil kraftigt skadad under gårdagens test inför Swedish GT. Matte och mekanikerna jobbade långt in på nattens småtimmar och kunde mot många odds stå med en hel, och bevisligen snabb, bil till kvalet.
– Bilen är hel, och det var prio ett. Vi fick lägga de första tio varven på att köra in de nya delarna, så någon regelrätt kvalsatning blev det inte. Att då ändå sätta femte varvtid och kapa från gårdagens test är jag definitivt nöjd med, med tanke på förutsättningarna, avslutar Matte.

Kval – Falkenberg
1 Lindland 44.132
2 Jonsson +0.145
3 Skoog +0.561
4 Jervemyr +0.825
5 Karlsson +1.047
6 Ljungström +1.068
7 Ricknäs +1.267
8 Löfqvist +1.652
9 Svensen +1.767
10 Granstrand +2.268

Se här för kompletta resultat.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda