Carrera – GT Cup i siffror – Vi har statistiken

Halva säsongen av Carrera – GT Cup är körd. Tre genomförda tävlingar och tre som återstår, men först väntar sommaruppehåll för team och organisation. Inför halvtidsvilan presenterar vi här säsongen i siffror. Vem har tagit flest pallplatser, flest poäng och vem har lyckats bäst på kvalen? Varje bil i Carrera – GT Cup har avverkat närmare 220 tävlingskilometer och i snitt lagt 122 varv på banorna under kval och race.

Av totalt tre möjliga segrar har Roar Lindland lagt beslag på två av dem, Erik Jonsson med två av andraplatserna samtidigt som Patrik Skoog tagit tre av tre möjliga tredjeplatser, vilket också gör att han leder pallplatsligan.

Segrar
2 Roar Lindland
1 Lars-Bertil Rantzow

Andraplatser
2 Erik Jonsson
1 Mattias Stålknapp

Tredjeplatser
3 Patrik Skoog

Pallplatser
3 Patrik Skoog
2 Roar Lindland
2 Erik Jonsson
1 Lars-Bertil Rantzow
1 Mattias Stålknapp

Pole positions:
1 Erik Jonsson
1 Mattias Stålknapp
1 Roar Lindland

Snabbaste varv
2 Roar Lindland
1 Patrik Skoog

Det är Roar som i snitt kvalat bäst av alla förare i GT Cup. Med en pole position och två andraplatser har han ett snittkval med placering 1,67. Erik Jonsson sinkas av sitt kval på Anderstorp där han fick nöjda sig med sjunde tid, jämfört med andra i Falkenberg och pole i Karlskoga. Patrik Skoog sinkas även han av Anderstorp där han inte lyckades sätta någon tid över huvud taget.

Kvalsnitt
1,67 Roar Lindland
3,33 Erik Jonsson
4,67 Peter Jervemyr
4,67 Matte Karlsson
6,5 Arne Jörgensen
7,0 Patrik Skoog
7,0 Micael Ljungström
9,33 Håkan Ricknäs
9,33 Johan Löfqvist
9,5 Geir Svendsen
10,33 David von Schinkel
15 Lars Gustafsson

Roar leder ligan av de som tagit flest bonuspoäng, det vill säga den som lagt snabbaste varvet under race, eller kvalat topp tre.

Bonuspoäng
9 Roar Lindland
5 Erik Jonsson
4 Patrik Skoog
3 Mattias Stålknapp
1 Lars-Bertil Rantzow

Under alla tre race är det Roar som i snitt placerat sig bäst, hans två förstaplatser sinkas dock av fjärdeplatsen i Anderstorp. Patrik Skoog har i stället varje gång slutat som stabil trea i tre möjliga race.

Snittplacering
2 Roar Lindland
3 Erik Jonsson
3 Patrik Skoog
4 Matte Karlsson*
5,5 Peter Jervemyr*
7,33 Johan Löfqvist
7 Micael Ljungström
* = Endast två fullföljda tävlingar

Den förare som lyckats förbättra sin placering mest från kval till målgång är Patrik Skoog, mycket tack vare bragduppkörningen från sista till tredje plats i Anderstorp. Räknar man inte in de brutna racen är Roar Lindland den föraren som försämrat sig mest placeringsmässigt under ett race, även det på grund av Anderstorp där han på tappade två placeringar från start och slutade fyra.

Omkörningar
-3,33 Patrik Skoog
-3,5* Håkan Ricknäs
-3,5* Lars Gustafsson
-2,0 Johan Löfqvist
-1,5* Geir Svendsen
-0,33 Erik Jonsson
0 Micael Ljungström
-0,33* Matte Karlsson
+0,33* Peter Jervemyr
+0,66 Roar Lindland
* = Endast två fullföljda tävlingar

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda