Roar snabbast i GTA – Chris i GTB

Flash Engineering-föraren Roar Lindland gjorde repris från första testpasset och satte snabbaste varvtid även i det andra. Arne Jörgensen näst snabbast, tätt följd av teamkollegan Peter Jervemyr. I GTB-klassen var Chris Midmark fortsatt snabbast, även det en repris från det första passet.

Roar Lindland var snabbast runt 1 525 meter långa Göteborg City Arena med hela sex tiondelars marginal, men menar fortfarande att det finns inställningar att finslipa.
– En väldigt bra känsla, vi justerade några inställningar från första testpasset och det finns fortfarande lite vi kan finslipa. Att ändå vara snabbast är väldigt roligt, nu fokuserar vi på kvalet och ska bara göra likadant där, säger Roar.

Tätt bakom norrmannen hittar vi teamkollegerna Arne Jörgensen och Peter Jervemyr från Jörgensen Racing Team. Arne drog det längsta strået med tiden 46.142, sex tiondelar bakom Lindland och knappt två framför Jervemyr.
– Underbart, jag älskar racing och kör för att det är roligt. Sen är det naturligtvis extra skoj att sätta en bra varvtid på en bana som den här. Det är extra triggande, gör man ett misstag vet man att det gör ont, säger Arne ödmjukt.

I GTB-klassen var Chris Midmark i en BMW M3 snabbast, tätt följd av prins Carl Philip, bara tre tiondelar bakom, också i BMW.
– Det är första gången någonsin jag över huvud taget ser banan, tog en promenad i morse, sen var det bara att ge sig ut. En cool känsla. Fått stränga order om att inte göra misstag, men bygger successivt upp farten och känner att det finns mer att hämta om man tänjer på marginalerna, säger Chris.

Autoropas två Ferrari 458 stod still under det andra testpasset. Daniel Haglöf var under det första snabbast av de två med tredje bästa varvtid. För Martin Nelson i den andra var det premiär på banan, trots det lyckades han med nionde bästa tid.
– Har hört mycket ont om banan, men jag kan inte ge annat än alla tummar upp, det här är ju jätteroligt! Fantastisk känsla, och visst är det tight, men det hör ju till, säger Nelson.

Patrik Skoog, fjärde bästa tid, kör i helgen sin gamla Porsche 911 GT3 Cup, kategori 2. Den nyare har inte lagats än, sedan kraschen i Anderstorp. Modellen har lägre effekt och sämre downforce, trots det hänger Skoog med imponerande bra med de nyare bilarna.
– Vi ändrade lite inställningar mellan första och andra passet. Visst går det bättre, men jag vill fortfarande lite mer än vad bilen kan, ändå är det fantastiskt roligt att hänga med de snabbare bilarna, säger Skoog. Den äldre bilen kommer teamkollegan Peter Granstrand köra för PFI Racing i Carrera – GT Cup från tävlingen i Falkenberg och resten av säsongen.

Matte Karlsson bröt av styrstaget redan på sjätte varvet och sladdade utan styrning in i muren, lyckligtvis blev skadorna små. Ett nytt styrstag är redan hittat och resten är kosmetiska skador.

I morgon startar Göteborg City Race med kvalet för GT Sprint Cup klockan 09:00. Det första av dagens två tjugo minuter långa race startar klockan 11:00, det andra 14:00.

Resultat Test 2 Göteborg City Race
1 Roar Lindland Porsche 911 GT3 Cup 45.518
2 Arne Jörgensen Porsche 911 GT3 Cup +0.624
3 Peter Jervemyr Porsche 911 GT3 Cup +0.817
4 Patrik Skoog Porsche 911 GT3 Cup +0.819
5 Matte Karlsson Porsche 911 GT3 Cup +0.974
6 Erik Jonsson Porsche 911 GT3 Cup +1.100
7 Micael Ljungström Porsche 911 GT3 Cup +1.122
8 Chris Midmark BMW M3 +1.983
9 Carl Philip Bernadotte +3.311
10 Aleksander Schjerpen Ginetta G50 +3.490

Se här för kompletta resultat.

Twitter
pm gbox mtech ferrita soda